עורכי דין עורכי דין - אינדקס אתרים של עורכי דין בישראל לפי תחומי התמחות.
עורכי דין-אודות צור קשר שימושון   משרד עורכי דין פרסום עורך / ת דין

פרסומת
אתר נט דין מאפשר לכל עורך דין רשום אשר אושר במערכת להוסיף מאמרים דעה טיפ או מידע אחר. חזרה אל
דף ראשי - עורכי דין







 
 
הוסף מאמר
תאריך:10/17/2021 שם הכותב:פנחס וולר שם המאמר:פירעון מיידי של משכנתא הפוכה

בחיפוש מהיר בגוגל, "פירעון משכנתא הפוכה" הניבה כ-11,400 תוצאות. אף אחת מהן לא עוסקת בשאלה, מה קורה אם הלווים (בני הגיל השלישי), אינם מסוגלים להחזיר את ההלוואה. באילו מקרים המלווה, יוכל לפרוע מיידית את ההלוואה, ו"לזרוק" את הלווים מהדירה, לעת זקנה ? התשובות נמצאות באותיות הקטנות של החוזה. התייעצות עם עו"ד מקרקעין, המתמחה גם בתחום הירושות והצוואות, מפחיתה את הסיכונים, המתחים, ומאפשרת לקיחת משכנתא הפוכה, בלב רגוע ושקט.

לאחרונה, פנו למשרדנו זוג, בשנות השישים לחייהם, ששמעו על "משכנתא הפוכה". לאחר שבדקו וחיפשו פתרונות מימון, על מנת לשמור על אורח החיים שלהם, להגדיל את ההכנסה החודשית הקבועה ולסייע לילדים ולנכדים בהוצאות חד פעמיות, הם מצאו את מסלול המשכנתא ההפוכה. גם התמורה להלוואה - שעבוד של דירת המגורים – התאימה להם. אבל מאד הטרידה אותם השאלה, מה יקרה במקרה בו הם לא יוכלו להחזיר את ההלוואה.

עיון בלמעלה מ-20 עמודי החוזה (לפני הנספחים), הכתובים בצפיפות, רק השאירו את בני הזוג מבולבלים: מונחים משפטיים, הפניה לחקיקה, מונחים כלכליים, וניסוח משפטי מפותל, מסורבל וארוך, הפרוס על פני שורות אין ספור. ניסוחים, שהתעמקות בהן, מובילה להבנה חדשה של הזכויות והחובות של בני הזוג, בנטילת המשכנתא ההפוכה.

כבר מעיון מקצועי, ראשוני, עלו תנאים רבים מאד בחוזה, שמצמצמים ומבטלים את זכויותיהם של בני הזוג, במסגרת ההלוואה. כך לדוגמה, זכותה של החברה שמלווה את הכסף, לפי שיקול דעתה הבלעדית, לפרוע מיידית את ההלוואה, דהיינו - החברה תפנה את הזוג המבוגר מביתם ותמכור את הדירה, אם הלווה יפר התחייבות כלשהי מהתחייבויותיו בהסכם זה, ולא תיקן את הטעון תיקון ו/או הסיר את מחדלו תוך 14 יום; או אם החברה המלווה סבורה שערך הנכס ירד מהותית (לפי שיקול דעתה הבלעדי); או אם הלווה יוצא לטיול מסביב לעולם, במשך יותר משלושה חודשים; אם הלווה הוכרז כפסול דין (דבר שעלול לקרות, ונפוץ, בגיל השלישי ובמצבים רפואיים מסויימים); ועוד.
המצב חמור במיוחד, במקרה של משכנתא הפוכה, במסלול "בלון חלקי", כלומר – במצב בו יש לשלם מדי חודש, את הריבית.
מה יקרה אם חס וחלילה, בני הזוג המבוגר לא יוכלו לשלם את הריבית, עקב בעיה רפואית מתמשכת, או בעיה כלכלית ? או שינוי מצב כלכלי עקב פטירת אחד מבני הזוג ? צורך באשפוז במוסד סיעודי, שדמי השהייה בו עשויים להגיע ל- 15,000 ש"ח בחודש? במקרה זה, הזוג – נוטלי המשכנתא ההפוכה – עלולים להיזרק מביתם לעת זקנה.

האם במקרה זה, עדיין משתלם ליטול משכנתא הפוכה ? ואם כן, מה המסלול המתאים ? השאלה איננה שאלה כלכלית. זו שאלה משפטית ומהותית. ובשאלות משפטיות ומהותיות בתחום זה, מתייעצים עם עו"ד מקרקעין, המתמחה גם בתחום הירושות והצוואות. יחד, נוכל ללוות אתכם בהליך נטילת המשכנתא, נמפה את הסיכונים, נברר ונחדד את הצרכים והיכולות. במקביל, ייתכן שיהיה צורך להכין, לתקן או להתאים את הצוואות שנעשו, בתרחישים שונים (דוגמת פטירת אחד מבני הזוג, גירושין, שינוי ביכולת ההחזר העתידית של היורשים, אבדן יכולת השיפוט ומינוי אפוטרופוס, סכסוכים שעלולים להתרחש, וכו'), בצורה ברורה ומפורטת.

כותב המאמר עורך / עורכת דין : פנחס וולר

אין במאמר זה משום יעוץ משפטי ו / או חוות דעת מחייבת. כל האמור במאמר זה הינו פרי עטו של העורך / העורכת דין ודעתו של הכותב בלבד

עורכי דין כל הזכויות שמורות נט דין © 2007 www.netdin.co.il