עורכי דין עורכי דין - אינדקס אתרים של עורכי דין בישראל לפי תחומי התמחות.
עורכי דין-אודות צור קשר שימושון   משרד עורכי דין פרסום עורך / ת דין

פרסומת
אתר נט דין מאפשר לכל עורך דין רשום אשר אושר במערכת להוסיף מאמרים דעה טיפ או מידע אחר. חזרה אל
דף ראשי - עורכי דין







 
 
הוסף מאמר
תאריך:7/2/2012 שם הכותב:עו"ד שי וולשטיין שם המאמר:הפקרה לאחר פגיעה
עבירת ההפקרה לאחר פגיעה , הידועה בשפת העם גם כ "פגע וברח" הנה אחת העבירות החמורות בספר החוקים, ואשר קשורה למשתמשי הדרך הם, הנהגים. עבירה זו, לא רק שמהווה עבירה על החוק הפלילי, אלא אף עבירה מוסרית. יש הרואים בעבירה זו כתופעה מכוערת במיוחד. מערכת המשפט נוטה לסלוד באופן מיוחד מעבריינים אלה, אשר לא רק שגרמו לפגיעה, אלא התעלמו מהנפגע, נמלטו מהמקום, ונמנעו מלתת סיוע ראשוני, שלעיתים, עשוי היה לשנות את סיכויי החלמתו של הנפגע. נהגים רבים אינם מבינים כי אין כמעט קשר בין הסיבה לגרימת התאונה (מהירות, אלכוהול, סטייה מנתיב, תקר בגלגל, אשם תורם של הולך הרגל), לבין המשך העבירה – היא ההימלטות מהזירה. עצם בריחתו של הנהג מזירת העבירה, והותרת הנפגע שרוע על הכביש, מבלי להעניק לו סיוע ראשוני, בין אם באמצעות מתן עזרה ראשונה, ובין אם בדרך של קריאה בהולה לכוחות ההצלה לרבות מד"א מכבי אש או משטרה, מחמירה באופן משמעותי את מצבו המשפטי של הנהג הבורח. על המשמעות המשפטית של עבירה זו, אתייחס בסקירה זו.

הואיל ומאמר זה נועד בעיקר לנהגים הלא משפטנים, אין בכוונתי להכנס בהרחבה להוראות החוק, למרות שאין מנוס מהבאתו לידיעת הקוראים. הסיבה לכך היא כי נושא זה הנו חלק ממקצוע עריכת הדין, והמשמעויות שלו והחלופות האפשריות של הוראת החוק תוסבר לנאשם במידת הצורך ובעת המתאימה. ואולם, כפי שציינתי, על מנת להקל על הקוראים, אבהיר את המשמעות של הוראת הסעיף הרלוונטית ומשמעותה.
סעיף 64א - הפקרה אחרי פגיעה:
א) נוהג רכב המעורב בתאונה, והוא ידע, או שהיה עליו לדעת, כי בנסיבות המקרה עשוי היה להיפגע אדם, ולא עצר במקום התאונה, או קרוב לו ככל האפשר, כדי לעמוד על תוצאות התאונה, דינו - מאסר שבע שנים, עם קנס או ללא קנס, ובלבד שלא יוטל עליו מאסר על תנאי בין כעונש יחיד ובין כעונש נוסף ולא יינתן עליו צו מבחן.
(ב) נוהג רכב המעורב בתאונה, והוא ידע, או שבנסיבות המקרה היה עליו לדעת, כי בתאונה נפגע אדם, ולא הגיש לנפגע עזרה שהיה ביכולתו להגיש בנסיבות המקרה, לרבות הסעתו לטיפול רפואי, דינו - מאסר תשע שנים, עם קנס או ללא קנס, ובלבד שלא יוטל עליו מאסר על תנאי בין כעונש יחיד ובין כעונש נוסף ולא יינתן עליו צו מבחן
כבר מעיון בשתי החלופות של הסעיף ניתן להבחין בשוני שגם אם לקורא הסביר נראה מינורי, קרי, עונש של 7 שנות מאסר בחלופה "א" לעומת 9 שנות מאסר בחלופה "ב", הרי ההבדל ביניהם הוא דרמטי, ומשמעותי מאין כמותו.
כך למשל נהג שיואשם בעבירה זו בחלופה הראשונה, יועמד לדין בבית משפט לתעבורה, ואילו מי שיואשם בחלופה השנייה, יעמוד לדין בבית משפט מחוזי. בדרך כלל, ירצה נהג לעמוד לדין בבית משפט לתעבורה, באשר שם, העונשים נמוכים יותר מהעונשים שניתנים בבית המשפט המחוזי, בין היתר בשל ההחמרה החומרה המיוחדת שהמחוקק רואה בחלופה השנייה.
חשוב להדגיש כי לרוב, כתבי האישום בעבירות אלה מוגשות על ידי הפרקליטות ולא על ידי לשכת תביעות התעבורה. עצם הגשת כתב אישום על ידי הפרקליטות ולא על ידי לשכת תביעות תעבורה, מעידה על החומרה המיוחדת שהמחוקק רואה בעבירה זו. בנוסף, החלופה השנייה שם העונש המירבי הנו תשע שנות מאסר, נשמעת בד"כ על ידי שופט מחוזי בעל נסיון רב, ובמסגרת יום דיונים שבו יישמעו בפניו תיקים חמורים אחרים, בשונה מבית משפט לתעבורה, שם, רוב התיקים הנם תיקים בעלי חשיבות פחותה, כגון עבירות מהירות, פניית פרסה וכדומה. לא ניתן להשוות בין מעמד של נאשם שמגיע לבית משפט לתעבורה, לבין המעמד המלחיץ של דיון בבית המשפט המחוזי, כאשר לפנייך נשמעים תיקי סמים קשים, או אלימות חמורה במיוחד, שוד מזוין, או הריגה. די בנוכחות באולם כדי להבין את גודל וחומרת האירוע.
כאן המקום לייעץ לכל נהג – גם אם עשית תאונה, ולעיתים קרובות תאונה זו נגרמה לא באשמתך, או בנסיבות שבהן לא ניתן היה למנוע את התאונה, עצור מייד את הרכב, בדוק את מצבו של הנפגע, והתקשר מייד לכוחות ההצלה. די בפעולות אלה, כדי למנוע ממך העמדה לדין, שלא לדבר על מעצר עד תום ההליכים, וניהול משפטי מורכב סבוך ודרמטי מאין כמותו.

אל תשכחו – התקשורת, גורם שלא ניתן להתעלם ממנו, אינה מחבבת, בלשון המעטה, נהגים שנמלטו מהזירה, לפיכך, הלחץ התקשורתי שיופעל, לרבות, עמדת קורבן העבירה ולעיתים משפחתו, אליה נוספים לעיתים ארגונים שונים שיודעים להפגין כאשר צריך, עשויים להשפיע על השופט, ולרוב, לא יהיה זה לטובת הנהג הברחן.

אך אם בכל זאת ברחתם, והתחרטתם, אל תהססו - התקשרו מייד למשרדי בטלפון 054-9292600. עו"ד שי וולשטיין ידאג להסגרתכם למשטרה, ידאג לטפל בעניינכם באופן מקצועי ויביא, בעזרת הידע והנסיון המקצועי שרכש ב – 15 שנות עבודה כעורך דין, לתוצאה המיטבית עבורכם.

כותב המאמר עורך / עורכת דין : עו"ד שי וולשטיין

אין במאמר זה משום יעוץ משפטי ו / או חוות דעת מחייבת. כל האמור במאמר זה הינו פרי עטו של העורך / העורכת דין ודעתו של הכותב בלבד

עורכי דין כל הזכויות שמורות נט דין © 2007 www.netdin.co.il